söndag 10 februari 2008

Skojarstad


God dag.

Nu ska jag berätta lite om mina första intryck av Rom.
Dag har ju redan avhandlat hur dåligt hans jobb är, och jag måste säga att efter vad jag har sett så stämmer det. Han städar mest. Jag å min sida jobbar på ett ganska fint hostel. "Fint" är förstås ett ganska diskutabelt uttryck, vi har ingen TV, inga soffor eller mjuka stolar eller toalettsitsar. Vad vi har är en liten kokvrå, en städerska, sängar och en amerikansk kvinna som bakar kakor (men hon åker imorgon, skit). Gästerna består av några långtidsfolk, men mest turister. Vad som är lite tråkigt är att alla bara är ute och springer på stan, letandes efter pantheon och colosseum hela dagarna, så de är inte sociala när de kommer hit. Struntsamma, den av Dag redan beskrivne indiern Francis är gott sällskap, och annars har jag ovan nämnda kakor.

Igår blev jag bjuden på mat av en kille, det var schysst. Pasta med sås, liksom. Hur som helst, han verkade som en reko kille. Lite väl reko, skulle det visa sig. I ett samtal senare kom det upp att han var homosexuell, och nu verkar han stöta lite på mig. Typiskt. Jag kanske inbillar mig, jag hoppas det.


Något som är kul här i Rom är hur överstort allt är. Ett bra exempel ser man här ovan, Världens Största Trevåningshus. Ett annat är Vittorio Emmanuel-monumentet, det är så stort att jag faktiskt respekterar det i dess absurditet. Colosseum, däremot, är svinlitet. Hm. Nu får det vara nog här, imorgon ska jag ordna en tusen-hål-i-tänderna-frukost (Dag myntade begreppet) åt mina gäster.

Natti.


PS
Fick just reda på att Marco ska dra in städerskorna här. OH SHI-